Gegrilde asperges met spiegelei en sojasaus

Gegrilde asperges met spiegelei en sojasaus

Asperges op zijn Japans: Dit recept voor Gegrilde asperges met spiegelei en sojasaus is gebaseerd op een recept uit het boek Masu van Nic Watt. In het originele recept worden groene asperges gebruikt, maar wij verkiezen het Vlaamse goud. Origineel gebruikt Nick Watt ook een kwarteleitje ipv een kippeneitje.

Er zijn zoveel manieren om asperges klaar te maken. Denk maar aan onze Vlaamse asperges, met zalm of parmaham, enz.. Hier zorgt het ei en de soja saus voor wat extra umami.

Daar waar de meeste bereidingen de asperges enkel pocheren (klik hier voor een uitleg over de meest gangbare keukentermen) of koken, gaan wij ze ook grillen. Dit voegt extra smaak en kleur toe aan het gerecht. Voor wie niet houdt van sojasaus kan deze vervangen door een Hollandaise of mousseline saus.

Gegrilde asperges met spiegelei en sojasaus

Gegrilde asperges met spiegelei en sojasaus
Voorbereidingstijd15 min
Bereidingstijd15 min
Totale tijd30 min
Gang: Hoofdgerecht
Keuken: Japans
Porties: 2 personen
Calorieën: 224kcal

Ingrediënten

  • 500 gram asperges
  • olijfolie
  • 2 eieren
  • 3 eetlepels zoete sojasaus
  • 1 klontje boter

Instructies

Voorbereiding

  • Schil de asperges voorzichtig van kop tot uiteinde met een dunschiller. Maak alle stengels even lang.
  • Blancheer de asperges gedurende ongeveer 1½ minuut in een pan met gezouten kokend water. Verwijder de asperges en verfris ze in ijswater tot ze afkoelen.

Afwerking

  • Stook je Kamado of andere barbecue heet. Het mag best 260° zijn
  • Wrijf de asperges in met olijfolie en kook ze op de barbecue. Je wil snel een mooie gouden kleur aan de randen krijgen. Draai geregeld om. Dit duurt ongeveer 2 minuten.
  • Bak tegelijkertijd het eitje in een kleine koekenpan met antiaanbaklaag met een beetje boter. Of nog beter: bak het eitje in een gietijzeren pan op de bbq.
  • Stapel de hete gebarbecuede asperges op een bord, besprenkel ze met de zoete sojasaus en leg het eitje erop.

Uitrusting

Kamado

Voedingswaarden per Portie

Calorieën: 224kcal | Koolhydraten: 11.7g | Eiwit: 13.5g | Vet: 13.8g
5 van 1 stem

Voor een overzicht van alle voorgerechten op de site Een beetje Beter, klik hier.

Geef een reactie